Initio er årets innovatør i grafisk bransje


Juryens leder: «De har utviklet et produkt og en tjeneste som gir verdiskapning for kunde og bedrift, viser innovativ bruk av teknologi og har åpnet for ny forretningsmodell eller marked.»

Initio Medielab, Erik Tanche Nilssen (ETN) i Skien og litograf Bjarne Johnsen (Memosoft) i Sandefjord vant Innovasjonsprisen 2019 i Grafisk bransjeforening. Prisen ble overrakt under årets landsmøte i Oslo i september. De tre samarbeidspartnerne har utviklet InMemory 4.0, en internettbasert trykksakportal for gravferdsbransjen. Et nisjeprodukt som etter kort tid har oppnådd en markedsandel på 30 prosent i Norge og Sverige.

 

InMemory 4.0

Den interaktive gravferdsportalen InMemory 4.0 har fått en oppsiktsvekkende god mottagelse i markedet. Årsvolum i 2018 i Norge og Sverige omfatter 2,16 millioner programhefter til 24 000 begravelser, 55 000 unike minnebøker, 150 000 takkekort og 3000 portretter i ramme. Et unikt konsept som gir betydelige oppdrag til grafiske bedrifter, og som har et potensial utover gravferdsbransjen.

 

Juryens leder, Henrik Bjørge Fardal fra Innovasjon Norge, sa under overrekkelsen at vinneren oppfyller alle kriteriene for prisen: De har utviklet et produkt og en tjeneste som gir verdiskapning for kunde og bedrift, viser innovativ bruk av teknologi og har åpnet for ny forretningsmodell eller marked.

 

Stolte

– Vi er utrolig stolte og glade! Det er stort for oss å bli kåret til årets innovatører i Grafisk bransjeforening. Innovasjonsprisen vil inspirere oss til å bruke de erfaringene vi har gjort med InMemory til ytterlig bidra til å utvikle nye produkter og tjenester som vil styrke bransjen fremover, sier daglig leder Bjarne Bratteberg i Initio Medielab. Bjarne Johnsen i MemoSoft AS, som har vært pådriveren i prosjektet, uttrykte også at det var stas å motta en så gjev pris og at Innovasjon Norge og Skattefunn har vært en uvurderlig hjelp til å få satt idé og fremdrift i system.

 

Oppfinnsomhet

– Kreativitet og innovasjon er viktig for en konkurransedyktig grafisk industri i Norge. Vi har etablert prisen, som i år ble utdelt for første gang, for å stimulere til økt innovasjon. De innsendte bidragene fra bransjeforeningens medlemmer viser at det finnes mye kreativitet og innovasjon i mange bedrifter, og det er mer å hente. Vi ser at enkelte bedrifter har utviklet produkter som gjør det mulig å gå inn på nye markeder og opptre på arenaer som tradisjonelt ikke har vært betraktet som kundesegment for grafisk industri, sier bransjesjef Kari Rømcke i Grafisk bransjeforening/Norsk Industri og gratulerer de glade vinnerne.

 

Kilde: Grafisk bransjeforening
Fotomontasje: Memosoft AS


Initio Medielab, 02.10.2019